توضیحات

اطلاعات درخواستی

تداخل دارویی

سوابق پزشکی      

پارکینسون / افسردگی

شرح مشکل حال حاضر        

بیمار خانم 57 ساله هستند که توسط روان پزشک تحت درمان با سلژلین، مادوپار، امانتادین، فلوکستین، سیتالوپرام، پروپرانولول، کلردیازوپوکساید و اتورواستاتین قرار گرفته البته در نسخه جدید سیتالوپرام را با ولبان و کوئتیاپین جایگزین کردند. بیمار علائم تعریق و بی قراری و حال بد را دارد و در راه رفتن بیش از پیش دچار اختلال شدند. می پرسند ایا این علاِئم ناشی از تداخل بین داروهاست؟

سوابق دارویی

امانتادین /کلردیازوپوکساید/سیتالوپرام/فلوکستین/امانتادین/سلژلین/مادوپار/پروپرانولول/ اتورواستاتین/ لووتیروکسین

داروهای حال حاضر

همه داروهای در قسمت سابقه دارویی. فقط سیتالوپرام با کوئتیاپین و ولبان جای گزین شده است.         

سوال فرموله شده با استفاده از شرح حال و اطلاعات بیمار(سوال نهایی)

ایا بین داروهای مصرفی بیمار تداخل هست؟

پاسخ و توصیه نهایی             

مصرف همزمان فلوکستین ، سیتالوپرام و سلژلین بیمار را دچار سندروم سروتونین کرده. از طرفی رژیم دارویی جهت پارکینسون نیز منطقی نیست بهتر بود یک دارو مثل مادوپار با دوز ایده آل تجویز می شد بخصوص که بیماری پارکینسون فرد کنترل نیست. درمان ها توسط متخصص اعصاب و روان صورت گرفته است که توصیه شد حتما با نورولوژیست مشورت گردد. تجویز دو SSRI همزمان برای درمان افسردگی در منابع دیده نشد. حتما باید با روان پزشک مشورت گردد تا در صورت صلاحدید مصرف SSRI یک دارو از این خانواده و با دوز منطقی تجویز شود. و یا از کامبینیشن های منطقی طبعیت گردد.        با اجازه سوپروایزر شیفت فلوکستین برای بیمار قطع شد و علاِم سندروم سروتونینی برایشان توضیح داده شد. جهت کنترل علائم و تجویز منطقی داروهای پارکینسون به کلینیک پارکینسون بیمارستان سینا ارجاع داده شد. و همچنین توصیه شد برای درمان منطقی افسردگی با روان پزشک مشورت نمایند.

               

پیگیری

دارد

Reference: uptodate/micromedex/supervisor help

پاسخ دهنده:دکتررومینا محمدی

جزئیات خاص

آپارات ---

تمامی حقوق نزد داروخانه سیزده آبان محفوظ است.