هشدار ایمنی سازمان غذا وداروی آمریکا برای داروی Gilenya (فینگولیمود): بدتر شدن شدت MS بعد از توقف دارو درمانی

 سازمان غذا وداروی آمریکا هشدار می دهد که هنگام توقف درمان دارویی با Gilenya (فینگولیمود)در مالتیپل اسکلروزیس(MS)،بیماری می تواند خیلی بدتر از قبل   از زمان شروع یا حین مصرف دارو بشود.این بدتر شدن MS نادر است اما می تواند منجر به ناتوانی دائمی بشود.

Gilenyaیکی از چندین درمان تایید شده برای درمان نوع عود کننده ی MS می باشد.این دارو در سال 2010 توسط سازمان غذا وداروی آمریکا تایید شده است.

توصیه هایی برای همکاران کادر درمان:

می بایست قبل از شروع درمان درباره ی احتمال خطر بالقوه ی دارو ررابطه با افزایش شدت ناتوانی بعد از توقف درمان ،بیماران را مطلع سازید.

بیماران می بایست هنگامی که دارو برایشان قطع می شود از نظر شواهدی مبتنی بر بدتر شدن بیماری یا درمان مناسب به دقت مورد توجه قرار گیرند.

باید به بیماران توصیه شود تا در صورت بروز علائم جدید ویا بدتر شدن علائم بعد از قطع دارو سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

در صورت ی که افزایش در ناتوانی برای بیماران اتفاق افتاد لازم است تا برای بررسی افزایش ضایعات ویا بروز ضایعات جدید ، MRI در خواست شود ودر صورت نیاز درمان مناسب صورت گیرد.

توصیه هایی برای بیماران:

بیمارانی که پزشک دستور توقف درمان را برای انها در نظر گرفته است باید در صورت مشاهده ی علائم جدید ویا بدتر شدن علائم خود بلافاصله پزشک خود را در جریان بگذارند.از جمله ی این علائم :

  • احساس ضعف وسستی
  • مشکل در استفاده از دست هاو پاها
  • ایجاد تغییر در بینایی،تعادل ویا فکرکردن

بیماران نباید خودسرانه داروی خود را قطع کنند وقبل از آن باید با پزشک خود مشورت نمایند؛ زیرا که توقف درمان می تواند منجر به بدتر شدن علاوم بیماری شود.

بیماران وهمکاران کادر درمان در صورت مشاهده ی عوارض جانبی مربوط به استفاده از این دارو می توانند با پرکردن فرم عوارض ناخواسته ی داروها ADR ))مورد را به سازمان غذا ودارو (http://adr.ttac.ir/)گزارش نمایند.

 

20 نوامبر 2018

تهیه وتنظیم:فاطمه دولت آبادی

منبع خبر: drugs.com

نظرات خود را بنویسید

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

تمامی حقوق نزد داروخانه سیزده آبان محفوظ است.