سبزیجات بیشتر، گوشت کمتر، دیابت کمتر

 

در یک مطالعه بزرگ بر روی رژیم غذایی افراد میانسال مشاهده شد افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از گیاهان استفاده میکنند (افراد نیمه-گیاهخوار، گیاهخوار و خام گیاهخوار) نسبت به کسانی که از گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات بیشتری استفاده میکنند، ریسک کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

در مجموع افرادی که بیشترین مقدار مصرف هر نوع غذای گیاهی را داشتند، نسبت به افرادی که کمترین میزان دریافت این نوع غذا را داشتند، 23% ریسک کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند. این مطالعه فارغ از شاخص توده بدنی و در مدت 2 الی 28 سال انجام شد و افرادی که بیشترین مقدار مصرف غذای گیاهی "سالم" را داشتند (میوه جات، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها) 30% ریسک کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند.

یک متخصص سلامت عمومی ازدانشگاه هاروارد میگوید "مطالعه حال حاضر جامع ترین شاهد ارتباط بین رژیم غذای گیاهی و شیوع دیابت نوع 2 است" هرچند ایشان خاطر نشان میکنند که این مطالعه نمیتواند رابطه علت و معلولی را نشان دهد و آمار رژیم غذایی افراد مورد مطالعه با اعتماد به گزارش خودشان در پرسش نامه ها ثبت شده است. با این حال این مطالعه میتواند نقش محافظتی رژیم گیاهی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 را پررنگ کند.

شرکت کنندگانی که در گروه بیشترین میزان مصرف غذای گیاهی قرار داشتند همچنان از 1.7 تا 3.9 وعده غذای غیر گیاهی (لبنیات، تخم مرغ، ماهی و گوشت) در روز استفاده میکردند. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا مصرف کمتر از این میزان اثرات سودمند بیشتری دارد یا خیر.

یک متخصص قلب از شیکاگو میگوید پیام این مطالعه ساده است: "گیاه بیشتر، گوشت کمتر، دیابت کمتر"

مصرف گوشت و به خصوص گوشت فراوری شده با ریسک بیشتر دیابت، نارسایی قلبی، سرطان، فشارخون، سکته، چربی خون، حمله قلبی و مرگ در ارتباط است.

همچنین یک متخصص قلب دیگر از هاروارد تایید میکند که رژیم غنی از گیاهان و کاهش مصرف فراورده های حیوانی میتواند ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 را کم کند.

جالب توجه است که بعضی از مطالعات حاکی از آن است که رژیم غذایی گیاهی میتواند حتی به بازگرداندن بیمار مبتلا به دیابت به وضعیت سالم کمک کنند.

اقدامات ساده ای وجود دارند که میتوانند به تغییر رژیم غذایی افراد به رژیم سالم تر منجر شوند، حتی اگر این افراد در کشورهای کمتر پیشرفته با دسترسی کمتر به غذای سالم زندگی میکنند. توصیه میشود که پزشکان اهمیت مصرف بیشتر گیاهان را به بیماران خود یادآور شوند.

آیا رژیم غذایی گیاهی میتواند از دیابت پیشگیری کند؟

اثربخشی رژیم گیاهی در پیشگیری از دیابت قطعی نیست. محققان برای بررسی بیشتر این اثر مطالعه ای در5 کشور مختلف انجام دادند. مطالعه بر روی افراد بین 36 تا 65 سال با شاخص توده بدنی بین 23 تا 36.7 انجام شد. بخشی از افراد مورد مطالعه در طول مطالعه متوجه ابتلای خود به دیابت شدند. در مجموع، افرادی که پایبندی بیشتری به رژیم گیاهی داشتند از شانس کمتری برای ابتلا به دیابت برخوردار بودند. این شانس با اتخاذ رژیم گیاهی "سالم" حتی کمتر محاسبه شد.

ارزش غذایی گیاهان در رژیم غذایی اهمیت دارد

مطالعات جدید نشان میدهند که کربوهیدرات ها تنها عامل مقصر در ابتلا به دیابت نوع 2 نیستند. البته، کربوهیدرات های فراوری شده و قندهای ساده میتوانند التهاب و در نتیجه پیشرفت بیماری را تسریع کنند. اما مطالعات جدید نشان میدهند که در پیش گرفتن رژیم گیاهی که مصرف فراورده های حیوانی را کم یا حذف میکند و مصرف غلات کامل سالم که حاوی کربوهیدرات هستند را بیشتر میکند، میتواند اثرات بسیار سودمندی داشته باشد.

در عین حال، ارزش تغذیه ای غذایی که مصرف میشود بسیار مهم است. با فراهم کردن غذای گیاهی با ارزش تغذیه ای بالا، نسبت به غذای گیاهی با ارزش کم، اثرات سودمند بیشتری فراهم میشود.

همچنین رژیم مدیترانه ای با تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات، میتواند برای افرادی که حاضر به حذف فراورده حیوانی از رژیم غذایی خود نیستند اثرات سودمندی به همراه داشته باشد.

هرچند رژیم کتوژنیک (حذف کربوهیدرات) میتواند منجر به کاهش وزن شود، اطلاعات در مورد اثر این رژیم بر روی کاهش التهاب و فاکتورهای چربی و پیشرفت بیماری کم است. به همین دلیل بهترین انتخاب برای رژیم غذایی سالم نیست.

آگاهی بخشی برای اهمیت غذا برای حفظ سلامت بدن به تلاش مداوم نیاز دارد. تاکید بر این مورد به خصوص در مدارس اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه بسیاری از افراد در مناطقی زندگی میکنند که دسترسی به غذای گیاهی سالم و تازه میسر نیست یا این اقلام بسیار گران هستند. اما حتی در غیاب فراورده ی تازه، میتوان انتخاب های تغذیه ای سالم تری داشت. فراورده های گیاهی کنسروی(نخود، عدس و لوبیا)، غلات (برنج قهوه ای و انواع جو) و سبزیجات یخ زده از گزینه های در دسترس تر و سالم هستند.

مکانیسم های محتمل در کاهش ریسک دیابت با مصرف فراورده های گیاهی

مکانیسم های زیادی میتوانند در بروز این اثر نقش داشته باشند. فراورده های گیاهی دارای فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و چربی غیراشباع هستند که میتوانند حساسیت به انسولین و فشار خون بدن را بهتر و در طولانی مدت افزایش وزن و التهاب سیستمیک را کمتر کنند. این اثرات میتوانند منجر به کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 شوند.

از طرف دیگر، این رژیم مصرف گوشت قرمز یا فراوری شده را ، که میتواند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را به دلیل آهن هم بالا و کلسترول افزایش دهد، کم یا حذف میکند.

برای پی بردن به سایر مکانیسم های دخیل در سودمندی رژیم غذایی گیاهی در کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 مطالعات بیشتری لازم است.

22 جولای 2019

تهیه وتنظیم:دکتر پرنیان دهشت

منبع خبر:medscape

 

آخرین ویرایش در شنبه, 23 شهریور 1398 13:49

نظرات خود را بنویسید

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

تمامی حقوق نزد داروخانه سیزده آبان محفوظ است.